De Verenigingspil

De pil die verbindend werkt

Zoek de vereniging die bij je past !

De Verenigingspil

De Verenigingspil is een “nieuwe” oplossing voor mensen die eenzaam zijn of die zich niet goed in hun vel voelen, en nood hebben aan echte, fysieke warme contacten. Naast een oplossing is De Verenigingspil een handig instrument voor alle eerstelijnswerkers (huisartsen, apothekers, psychologen...) om mensen in eenzaamheid toe te leiden naar een vereniging. Bovendien geeft De Verenigingspil elk van ons iets concreets in handen om het gesprek aan te gaan met iemand waarvan je denkt dat hij/zij er mee gebaat is. Tot slot is De Verenigingspil een symbool om in onze huidige samenleving net meer in te zetten op fysieke contacten, echte verbinding tussen mensen en het verenigingsleven. Zeker in een samenleving waar we digitaliseren, fysieke loketten zien verdwijnen, buurtwinkels verdwijnen... en te kampen hebben met hoge eenzaamheidscijfers.

De Verenigingspil als oplossing tegen eenzaamheid

De Verenigingspil is een oplossing voor mensen die eenzaam zijn of die zich niet goed in hun vel voelen, en nood hebben aan echte, fysieke warme contacten. Experts hebben bewezen dat verenigen preventief én curatief werkt tegen psychische problemen zoals depressies en eenzaamheid. Met De Verenigingspil willen we de verenigingspraktijk inzetten en cultiveren met een pil als alternatief voor de huidige geneesmiddelen. Maar De Verengingspil is niet zomaar een pil. De verenigingspil staat voor de sociale, culturele en sportieve rijkdom die het verenigingsleven te bieden heeft. Mensen die deelnemen aan het verenigingsleven zijn minder eenzaam en hebben meer kwalitatieve sociale contacten. Ze voelen zich gewoon beter in hun vel. Bovendien is de verenigingspil veel goedkoper en effectiever dan medicatie, en heeft ze geen enkele negatieve bijwerking.

Wat moet je je voorstellen bij De Verenigingspil?

De Verenigingspil wordt verpakt in een doosje zoals andere medicatie waardoor het doosje niet zou misstaan naast andere medicijnen in je medicijnkast. Maar De Verenigingspil is niet echt een medicijn. Als je het doosje van De Verenigingspil opent, zit er een bijsluiter met een stappenplan naar de gewenste vereniging. Want zoals experts hebben bewezen, werkt het verenigingsleven preventief en curatief tegen psychische problemen zoals depressies en eenzaamheid

Hoe werkt De Verenigingspil?

De Verenigingspil wil de stap naar het verenigingsleven verkleinen. Voor sommigen zal deze verenigingspil al voldoende suggestief zijn om zelf actie te ondernemen om toe te treden tot een van de vele verenigingen die Vlaanderen rijk is. Maar die stap is niet voor iedereen even gemakkelijk. Je bent dus niet alleen. Om die reden hebben we de verenigingspil ontwikkeld opdat je samen met je huisarts, je psycholoog, je maatschappelijk werker of andere relevante derde samen op zoek kan gaan naar de vereniging die bij jou past. Via de pagina/knop “Zoek je vereniging” kan je thematisch zoeken, of op naam van een vereniging, of op basis van je postcode… tot je de vereniging vindt die bij jou past. Neem contact op met de contactpersoon van de vereniging. Die zal je graag meer vertellen hoe je kan aansluiten, en waar en wanneer je welkom bent.

Lach, leef en geniet van je vereniging.

Bestel je eigen verenigingspil-doosje!